Smashed Potatoes med Parmesan & Miso-Majjo

Jag satt mig precis ner för att skriva detta recept, men insåg ganska så snart att det var svårare än jag trodde. Inte för att det är ett komplicerat recept – tvärtom – men för att jag inte har en aning om hur mycket potatis är rimligt att äta per person.

Jag kan liksom inte utgå från mig själv.

När jag äter potatis, finns det liksom inget stopp. Eller, låt mig rätt mig själv. När jag äter de här mosade potatisarna som både är krispiga och mjuka, finns det inget stopp.

Jag åt upp hela plåten. Själv. Ja, det gjorde jag. (Ok, inte själva plåten, men ni fattar).

Därför får ni här en beskrivning över hur ni går tillväga, sedan får ni utgår från hur mycket ni personligen älskar potatis. Där har ni nivån på hur stora mängder ni ska använda i just er version.

Smashed Potatoes med Parmesan – så här gör du

Det viktigaste steget för att få ett slutresultat som är krispigt på utsidan och mjukt och fluffigt på insidan, är att förkoka potatisen innan du rostar den i ugnen. Potatisen ska inte bli helt klar i kastrullen, men tillräckligt mjuk så att du kan mosa den (smasha den) med botten på ett glas (eller liknande).

När potatisen är mjuk, lägg på plåt. Mosa med ett glas. Smaksätt med olivolja, salt, peppar, paprikapulver och massor av färskriven parmesan (osten skapar extra krisp).

Sätt nu in i ugnen (200 grader) och baka tills potatisen har fått en krispig yta, osten är smält och insidan är mjuk.

Blanda under tiden ihop en sås som består av en del majonnäs, en del tjock grekisk yoghurt, miso, lite soja och peppar. Tillsätt eventuellt lite syra i form av citronsaft. Miso och soja är salt, så var aktsam med saltet.

Ta ut potatisen från ugnen, toppa med hackad persilja och sesamfrön. Servera med miso-majjon. Njut.

Kommentera mera!


Söker du efter något?